چرا تبلیغات “فرزند بیشتر” پذیرفته نشد؟

بعد از شروع تبلیغات “با یک گل بهار نمیشه؛ فرزند بیشتر، زندگی شادتر” موجی منفی بر علیه این تبلیغات در گفتگوهای مردم شکل گرفت، موجی که در اینترنت و به خصوص شبکه های اجتماعی نیز به وضوح لمس شد. اما دلایل شکست قطعی این تبلیغات که در راستای مبارزه با پیری جمعیت و عوارض آن برنامه ریزی شده بود چیست؟

عدم صداقت و طراحی شعاری تو خالی:

شعار “فرزند بیشتر، زندگی شادتر” یک شعار ناصادقانه است. شاد بودن در زندگی صرفا نتیجه ی نوع نگاه به آن می باشد. اگر نگاه درستی به زندگی داشته باشیم، فرزند نداشتن، تک فرزندی و یا داشتن ۱۰ فرزند تاثیر عمیقی بر شادی ما ندارد. حتی با فرض آنکه بپذیریم تعدد فرزند رابطه مستقیمی با شادی در زندگی دارد باز این سوال مطرح است که آیا کسی حاضر است صرفا با انگیزه ی شاد شدن زندگی اش، مسئولیت چند دهه پرورش چندین فرزند بیشتر را بپذیرد؟ آیا راه دیگری برای افزایش شادی در زندگی وجود ندارد؟ اگر انگیزه ی ما از تشویق مردم برای تعدد فرزندان مبارزه با پیری جمعیت است چه دلیلی دارد که آنها را با وعده ی جذاب اما توخالی ِ شادی گول بزنیم؟

فرزند کمتر، زندگی بهتر

عدم درک صحیح مردم:

علی رغم آنکه بسیاری از جوانان در هر صورت تک فرزندی را ترجیح می دهند اما در مقابل جوانانی نیز وجود دارند که عاشق تعدد فرزند می باشند با این وجود حق انتخابی ندارند که بخواهند بین تک فرزندی و تعدد فرزندان یکی را برگزینند. آنها به ناچار از خواسته قلبی خود صرف نظر می کنند. در شرایطی که علاقه مندان به تعدد فرزند هم در نهایت، تک فرزندی پیشه می کنند تلاش برای افزایش علاقه مندان به تعدد فرزند چه سودی دارد؟

یکی از دلایل مهم گرایش نسل جوان به فرزند کمتر، فشارهای اقتصادی و کمبود امکانات است. نسلی که با میل به تک فرزندی، مسئولین محترم جامعه را نگران کرده و زمینه ساز پیری جمعیت خواهد شد، متشکل از افرادی است که فشارهای ناشی از جمعیت زیاد را با همه وجود لمس کرده اند. همان هایی که در مدارس دو شیف و کلاس های چهل نفره درس خوانده و امروز همزمان با کاهش جمیعت شاهد بهبود امکانات برای جوان ترها هستند. چطور می توان توقع داشت که این افراد با دیدن یک شعار تبلیغاتی عقیده ی محکم خود را تغییر دهند؟ و اگر عقیده شان تغییر کرد با کدام حق انتخاب باید تحقق آن را دنبال کنند؟

آیا در شرایط اقتصادی فعلی بیان خواسته ای که فشار مالی قابل توجهی به خانواده ها وارد می کند منطقی است؟

از عزیزانی که در باز نشر این مطلب همیاری کردند سپاسگزاری میکنم:
پویش + مناظره +  شارا + کتاب سبز + سلام نو + حقوق نیوز

یک فکر در “چرا تبلیغات “فرزند بیشتر” پذیرفته نشد؟”

  1. این تبلیغ مخصوصا در این شرایط اقتصادی اصلا منطقی نیست. اکثر جوانان امروزی در خانواده های نسبتا پر جمعیت به دنیا اومدن و حالا چهره ی خسته پدرشون رو بخوبی می بینند!
    جوان های امروزی به قول شما مدارس چند شیفتی رو دیدند، صد کنکور رو دیدند ( در شرایطی که الان خیلی از دانشگاه ها بدون کنکور دانشجو می پذیرند) – بیکاری رو لمس کردند ( که هنوز هم ملموس هست) – سختی ازدواج رو لمس کردند و… نمیشه انتظار داشت با یک شعار مردم تجربیات خودشون رو نادیده بگیرند!

  2. نمی دونم چرا واقعا این شعار توی تمام بیلبورد های شهر نمایان شده، اما به نظرم اصلا منطقی نیست و تمام جوانان،ازجمله خود بنده به هیچ عنوان این جمله رو نمی پذیریم و شدیدا انتقاد داریم به این بیلبورد ها…
    به نظرم با این بیلبورد شخص احساس می کند به هیچ عنوان درک نشده است…!

  3. اول باید بررسی کنن که چرا کسی اصلا ازدواج نمیکنه ! فرزند ؟!!! هیچکس همسر نمی خواد چه برسه فرزند ! مشکلات اقتصادی آدمو از زندگی نا امید میکنه چه برسه به اینکه بخواد آرزو هم داشته باشه !

  4. راستی چرا کسی نمی پرسد چرا در این بیلبورد جای مادر خالی است؟ و چرا خواهر باید عقبتر از همه بنشیند؟

    1. دوست عزیزم
      سوالات زیادی در مورد ریزه کاری های این طرح وجود دارد که ممکن است پاسخ های درستی هم برایش پیدا نشود.

      خبر زیر در پاسخ به سوال شماست:
      احسان محمدحسنی مدیرعامل سازمان اوج یکی از دلایل عدم حضور مادر در طرح نقد تک‌فرزندی را جلوگیری از انتقادهای دیگری مبنی بر ترویج دوچرخه‌سواری بانوان عنوان کرد… مادری که پنج فرزند به دنیا آورده، در خانه در حال استراحت و آمادگی برای به دنیا آوردن فرزند ششم خود است!
      منبع خبر

      1. طراح محترم این تبلیغات در همان خبر فرمایش دیگری هم داشته اند:
        “برای ما علت هیاهوی رسانه‌ای علیه این تابلوها کاملاً روشن است و ما رفته رفته عادت می کنیم به این که هر جا مواضعی هم سو با سیاست‌های نظام در یک اثر هنری اتخاذ می‌کنیم، باید منتظر سنگ باران شدن برخی عده معدود هم باشیم و این تابلوها نیز به دلیل آن که در راستای سیاست‌های نظام طراحی شده است با انتقاد برخی عده خاص رو به رو شده است.”

        پیام های استنباط شده از فرمایش ایشان:
        ۱- ما همسو با نظام هستیم.
        ۲- پس هر کس به ما انتقاد کند به نظام انتقاد کرده است.
        ۳- همیشه منتقدان ما معدود و محدود و خاص هستند.

        نیکوست اگر مسئولیت اشتباهاتمان در طراحی یک پوستر را پذیرفته و منتقدمان را متهم به مخالفت با نظام نکنیم. چرا برخی برای خود از نظام سپر می سازند؟
        آیا اثبات بی خطا بودن یک طرح گرافیکی، ارزش چنین هزینه ای را دارد؟

  5. یه بچه دارم کارمند دولتم خونه ندارم توی مخارج کودکستانش موندم واقعا چه فکری پشت این حرفاس من که از طرزفکر مسؤولین مملکتم خجالت میکشم، حاکم شهری که مرغابی بود ……

  6. امروز مردم عقل گرا شده اند و نه تقلید گرا که به صرف توصیه و حرف به افزایش فرزند دست برنند . فرزندان امروز هم فرزندان دیروز نیستند فقط به سیر کردن شکم قانع و راضی بشوند . فرزندان امروز رفاه و امکانات می خواهند با این اوضاع بد اقتصادی یک پدر شکم چند بچه را میتواهد سیر کند. دوم اینکه با توجه به گسترش رباتها و تکنولوژی و انجام کارها بوسیله ماشینها افزایش جمعیت هیچ توجیه عقلانی و علمی ندارد . جز اینکه عده ای به سیاهی لشکر گرسنه و برهنه فکر کنند.

  7. سلام حمید اقا
    خوبید انشا الله
    من کلا با این تبلیغ مشکل اساسی دارم ….ایا کسانی که اینگونه تبلیغات را انجام میدهند مخارج بچه را هم با این تورم وحشتناک و گذران زندگی را هم متقبل میشوند و اینگونه شعار میدهند؟ ….خرج و مخارج روز مره و حتی ازدواج برای جوانان مشکل است چه برسد به تعدد فرزند
    واقعا که …..شعار دادن اسان است…..با سپاس از مدیریت محترم سایت….
    گلگی از اینکه هنوز ادرس سایت را به من ندادید

    1. سلام باتشکر از نظر شما
      من نظری کاملا مخالف با شما رو دارم اگر از سطح توقعات و تجملات کم شود و به اصل قضیه که تربیت فرزند هست توجه نمود با اینگونه مشکلات مواجه نمی شویم
      زمان قدیم که تعداد فرزندان زیاد بود فرزند زود وارد بازار کار میشد و با توجه به درامد خواسته داشتند
      متاسفانه الان خرج چند فرزند و برای یکی خرج میکنند که مشکلات عدیده را بوجود می اورد

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.